Настолните игри все още са ниша за развитие. Едно неразкрито
съкровище. И това може да се забележи по стотиците, хиляди игри, които излизат
ежегодно. Нови геймплей елементи се откриват с всяка нова игра, различни
оригинално измислени малки детайли, които могат да спечелят всеки играч и то не
заради играта като цяло, а ЕДИНСТВЕНО заради самите детайли. Мога да кажа само,
че много път е извървяно от обикновеното сантасе до примерно „Risk The Legacy“! Затова и аз смятам да сбия накратко
някои от доказаните механики в борд игрите. Или поне най-известните. Все пак
дори и сред игрите има теория, която всеки геймър може да оцени. Пояснявам –
механика на игра означава начинът, по който играта се играе. Или с други думи –
една игра може да съчетае в себе си няколко механики.
Термините при настолните игри често нямат превод на
български, затова ще използвам заемки или нови думи, наложили се сред
геймърското общество у нас. Някои термини ще оставя непреведени защото смятам,
че така е по-добре. Ако някой има идея как може да се
преведе някой от въпросните термините и смята, че ще звучи добре, приемам
корекции.
Предварително благодаря за помощта, заета от сайта Boardgamegeek.
Area Control(териториален контрол) – Игри с този тип механика обикновено награждават играча с най-много
единици в дадена територия от борда. Например в Age of discovery играчът с най-много
заселници в Новия свят, в края на епохата получава най-много точки.
Известни игри: Small World, El Grande, Twilight Struggle, Eclipse, Troyes, Age of
discovery, Shogun
Известни игри: Game of thrones, Power Grid, Goa, Ra, Cyclades
Campaign/ Battle Card Driven(действие с карти) – Това е сравнително
нова механика и се използва предимно във военни игри. Идеята е, че всеки играч
има определени карти, които определят хода им.
За да направи действие, играчът трябва да изиграе определена карта от
тези в ръката му. Например – в Mage Knight за да се придвижеш с
едно поле по тревата през деня, трябва да изиграеш карта „Move 2“.
Известни игри: Mage Knight Board Game, Commands & Colors series, Memoir ’44,
BattleLore
Deck/Pool Building(изграждане на запас, тесте) – В този тип игри, играчите започват с
предупределени карти/плочки/фигури. В процеса на играта, играчът често има
възможност да се сдобие с още карти, които да подобрят и индивидуализират
неговото тесте или запас от предмети. Пример – отново Mage Knight.Всеки започва с еднакво(с
изключение на една специална карта) тесте и в процеса на играта печели други,
по-добри карти, които да може да сложи в тестето си. Така новите карти се
смесват със старите и тестето се индивидуализира.
Известни игри: Dominion, Thunderstone, Blood Bowl, Eminent Domain, Ascension
Grid Movement(движение
по квадратчета) – Това е ясно. Игри, в които играчът може да мести
персонажа/фигурката/картите си по борд, разделен на мрежови полета, обикновено
квадрати. Пример: Sid Meier’s
Civilization – играчите движат фигурите си по квадратчета и на същите
тези полета могат да строят градове и сгради.
Известни игри: Summoner Wars, Fresco, Genoa, Sid Meier’s Civilization, Mr. Jack,
Kingdom
Builder
Известни игри: Battlestar Galactica, Descent, Arkham Horror, Mansion of Madness,
Runebound
Route building(Строене
на път) – Просто. Който построи най-дългият път – обикновено печели. Ако
играта използва тази механика, обикновено тя е в центъра на цялата игра.
Най-вече това са игри с влакове, или както са по-известни – влакчета! Пример – Ticket to ride Europe. Играчът
с най-дълъг маршрут печели 10 допълнителни точки в края на играта.
Известни игри: Ticke to ride, Railways Tycoon, Age of steam, Railways of the World,
Hansa Teutonica
Set collection(Събиране
на комплекти) – Основната цел на тази механика е да насърчи играчът да
събира комплект от дадени карти/фигури/плочки. Пример: Age of Discovery – Ако играчът събере 3
различни ресурса – получава една сребърна монета. Ако събере три еднакви – 3
сребърни монети, 4 еднакви – 6 сребърни монети.
Известни игри: 7 wonders, Stone Age, Pandemic, Trajan, Tikal, Taj Mahal
Известни игри: Carcassonne, Steam, Go, Dominant Species, Galaxy Trucker, Acquire
Action Point Allowance System(Система за допустими екшън точки) Този тип механика дава на
играчите определен брой екшън точки, които да използват по време на хода си.
Когато ги изчерпят, хода завършва. Пример – Sid Meier’s Civilization. По време на City Management фаза имаш право само на
една екшън точка, която може да се изразходи или за събиране на ресурс, или за
купуване на армия, купуване на сграда/чудо или за отдаване на културата.
Известни игри: Through the Ages: A Story of Civilization, Earth Reborn, Merchants &
Marauders, Space Hulk
Card Drafting(предаване на
карти) – В този тип игри, на играчите обикновено им се предлага общ избор
от карти. Първият играч тегли от там, после втория и така нататък. В друг
случай – всеки играч взема еднакъв брой карти, тегли една от картите и предава
на играча до него. Играчът до него прави също на другата страна и така нататък.
Пример – 7 wonders. Играч
получава 7 различни карти, избира да си построи цивилна сграда(син цвят) и
предава на играчът вдясно, който пък за съжаление е чакал точно тази карта!
Уви…
Известни игри: 7 wonders, Lords of Waterdeep, A Few Acres of Snow, London, Risk Legacy
Hand Management(Управление
на ръката) – Тази механика се използва обикновено в игрите с карти, в които
за да се получи максимално добър ефект трябва да изиграеш картите си по
определен ред и начин. Пример – Munchkin
– Изиграваш първо чудовище, срещу което да се биеш. После изиграваш
предмети, които да вдигнат атаката, после атакуваш…И както се случва
обикновено, най-добрият ти приятел увеличава силата на чудовището с 10 и то те
убива. Ех..
Известни игри: Brass, War of the Ring, Race for the Galaxy, Dominion, Android:
Netrunner
Известни игри: Sid Meier’s Civilization, Twilight Imperium, Runewars, Claustrophobia,
Descent
Secret Unit Deployment(Поставяне на тайни единици) – Тези игри са свързани с тайна
информация, която играчите пазят един от друг. Само играчът, който притежава
определени карти/картончета/плочки знае информация за определена част от
играта. Пример – Game of
Thrones – Всеки играч слага тайни команди с лицето надолу в неговите
региони. След това всички играчи едновременно обръщат командите си.
Известни игри: Android: Netrunner, Survive: Escape from Atlantis, Letters from
Whitechapel, Dungeon Twister
Storytelling(разказване
на история) – На играчът му е предоставена съвсем малко основна информация
– думи и картинки. С това, той трябва да разкаже история. Това в повечето
случаи са парти игри. Пример – Dixit.
Играчът разполага с картинка. Той трябва да разкаже какво вижда, но не
трябва да бъде прекалено ясен, но не и прекалено неясен.
Известни игри: Dixit, Tales of the Arabian Nights, Ultimate Werewolf: Ultimate Edition,
Once
Upon a Time, Texas zombies
Worker Placement(Поставяне на работници) – Тази механика задължава
играчите да си избират между няколко действия(еднакви за всички). Обикновено
това означава да поставят единици на определени секции от картата един по един.
Тези секции правят едно и също за всеки играч.
Често играчите имат ограничен брой единици, които могат да сложат в
определената секция. Когато играчът сложи единицата си, тя остава там до края
на хода.Пример – В Агрикола, играчът започва с два члена на семейството, които
могат да се поставят на места, където могат да вземат ресурс или на действия
като „строене на ограда“.
Известни игри: Agricola, Le Havre, Ora et Labora, Dungeon Lords, Village

Няма коментари:
Публикуване на коментар